Poslední minuty letu 593

Nové hry a bonusy od Sazky! Získej 300 Kč hned a 5000 Kč do hry. Registruj se tady.

06. ledna

23.března 1994, RUSKO: Záznam z černé skříňky (+ animace) z letounu Airbus A310 (tehdy stál sedmdesát milionů dolarů), který se zřítil asi 20 kilometrů východně od Meždurečensku v ruské Kemerovské oblasti. Všech 75 lidí na palubě zahynulo. K tragédii došlo hlavně kvůli tomu, že pilot nechal svého syna řídit letadlo.

Let číslo 593 ruské společnosti Aeroflot směřoval z moskevského letiště Šeremeťjevo na letiště Kai Tak v Hongkongu. Na palubě bylo 63 pasažérů (především asijští obchodníci), o které se staralo 12 členů posádky. V kokpitu byli velící pilot kapitán Danilov, zastupující pilot kapitán Jaroslav Kudrinskij a druhý pilot Igor Piskarev - všichni piloti 1.třídy. Ven z Moskvy letadlo vyvedl kapitán Danilov, pak řízení převzal Kudrinskij s prvním důstojníkem Piskarevem. Ti později přepnuli řízení na autopilota.

 

Nad Sibiří, kdy už většina cestujících spala, se další pilot Vladimir Makarov (letící jako cestující) rozhodl, že vezme svou neteř a synovce na návštěvu do kokpitu. Šlo o 12letou Janu a 16letého Eldara - děti pilota Kudrinského. Svou dceru posadil do pilotního sedadla a řekl ji, ať dá ruce na řídící páku, ale nesahá na žádná tlačítka, zvlášť na to červené - přepínač autopilota. Ten totiž v té chvíli ovládal letadlo a jeho dcera nemohla nijak ovlivnit let.

Pak Kudrinskij otočil tlačítkem volby kurzu. Tím se nevypnul autopilot, ale umožnilo to zatočit letadlem mírně doleva. Dcera si myslela, že letadlo řídí. Když vstala, Kudrinskij vrátil letadlo na nastavený kurz a první důstojník Piskarev vyslal místní řídící věži jejich polohu. Pak přišel na řadu bratr Eldar, který také zkusil otočit pákou a pohnout s letadlem. Řídící páka se však pohybovala ztuha. Když s ní manipulovala sestra, šlo to snadno. Eldar nemohl přimět letadlo k zatáčce, protože ho autopilot udržoval v kurzu a proto to zkusil s větší silou. Zaseknutou páku tlačil nadále doleva a při tom dosáhl částečného vyřazení autopilota (jeho odpojení od příčných kormidel). Bez zvukového signálu to indikovala pouze rozsvícená kontrolka, a tak si toho nikdo nevšiml. Jeho otec a další piloti si totiž mezitím povídali s Janou. Najednou se Eldar zeptal: "Proč to zatáčí?"

Airbus se začal pohybovat obloukem vpravo. To je obvyklé pro případ, kdy letadlo vstoupí do zóny poblíž letiště a musí z nějakého důvodu čekat na přistání. "My už jsme v okruhu, jako vyčkávací vzorec..." zní na nahrávce. Náklon překročil 45 stupňů a nastalé přetížení 4,8g bránilo kapitánovi dostat se zpět k řízení, které tak zůstávalo na jeho synovi. Najednou ze základní palubní obrazovky zmizely povelové ukazatele. Posádka teď neměla žádné informace o kurzu nebo směru. Došlo k úplnému odpojení autopilota (v záznamu to signalizuje zvuk alarmu). Následovalo klesání střemhlav rychlostí 3600 metrů za minutu - to způsobil bezpečnostní systém: letadlo ztrácelo rychlost, a tak automatika zvolila střemhlavé klesání, aby letoun opět rychlost nabral. Druhý pilot Piskarev dokázal otočit letadlo směrem vzhůru, ale pod příliš prudkým úhlem, což motory neutáhly. Airbus se pak spirálovitě řítil k zemi. V téhle chvíli se dostal kapitán zpět do svého křesla a spolu s pilotem soustředili všechny síly na to, aby vyvedli letoun ze smrtonosného pádu. Od země je však dělily jen stovky metrů, tedy pouhé sekundy. Nevěděli přesně, jaká je jejich výška, jak daleko jsou od země.

Vyšetřovatelé se domnívají, že Kudrinskij možná ani nevěděl, že autopilota lze v tomto typu letounu odpojit jen částečně. Ruští piloti byli totiž zvyklí, že autopilot je buď zapojen, anebo odpojen, přičemž odpojení oznámí zvukový signál. 

Největší šanci se zachránit piloti měli v případě, kdyby pustili řízení a nechali automatický bezpečnostní systém situaci zvládnout. Letadlo má zabudovaný mechanismus přežití, který mu nedovolí zastavit, ani při velmi nízké rychlosti.

Jana a Eldar byli po nehodě pohřbení na Mitinském hřbitově v Moskvě, kde kromě nich a jejich otce a strýce odpočívají i oběti Černobylské havárie.

9.6 /10

košík

Zhlédnuto: 23 200x Hodnocení: 9.6/10 Komentářů: 66 Kategorie: video

Značky: video, smrt, historie, rusko, chyba, otec, děti, pilot, kokpit, nezodpovědnost, 90.léta, animace, letadlo, autopilot, audio, tragédie, airbus, letecká nehoda, katastrofa, drama

Komentáře

Komentovat
zbývá znaků: 0
Ahoj obušci. Tady je jednoznačně vidět nedokonalost ,,amerických píčovin '' Autopilot stál za hovno. Vina na straně fa, Boing. Chudáci soudruzi za SSSR !!! DRŽTE HUBY !!! Onani !!!
o té nehodě jsem slyšel, ale trajektorii vidím poprvé. Bez vizuální reference a bez spolehlivých přístrojů, pokud piloti neví jak se do takové situace vůbec dostali a musí ji řešit, může vyvolat velice slušný zmatek...až tak moc se zase nedivím.
Malá rychlost, velkej náklon, žádnej tah, hodně vodky... vyřešeno.
Ja som skôr fanúšik rusov, ale toto dojebali neskutočne. Nasraté v hlave je slabý výraz.
  • Aim9
  • 07.01.2019 21:48
no hnus, takto padat z letovej hladiny. Je divne, ze im to tocilo dolava, doprava bez zasahu. Ked uz uz tu masinu mali pod krontolou, zase ju pretiahli, prilis vysoky angle of attack, potom odtrhnute prudnice a nakoniec deep stall na vybratie ktoreho uz nemali dostatocnu vysku.
No, nikdo učenej z nebe nespad
Ale blbce jak kdyby shazoval....:D
Mladému se nevědomě povedlo odhalit jednu fatální chybu letového počítače.Autopilot má při zapnutí neustále zasahovat do řízení,při vyšetřování se zjistilo,že když se pilot s autopilotem přetahuje v jedné ze tří os letu déle než 30s,osa řízení se sama odpojí bez zvukového varovaní posádky.Jsou 3 osy-ROLL(klopení),PITCH(klonění) a YAW(vybočení).ROLL jim fungoval v manuálním režimu,aniž by o tom věděli a PITCH a YAW stále jeli na automat,takže se celou dobu
přetahovali s autopilotem,než se přepl do okruhu pro kroužení kolem letiště do manuálu,na což posádka zareagovala prudkým stoupáním,díky kterému došlo ke ztrátě vztlaku v malé výšce a...BUM.Takže se sešly nejhorší možné varianty:Posádka pustila neoprávněné osoby do kokpitu,k řízení,nevěnovala pozornost,neznala dobře systémy letounu,zazmatkovala a neuměla vyvést letoun z krizové situace.
Dopiš to, celkem by mě to zajímalo..... Jak že se odpojila? neměl by se úplně autopilot odpojit když je krize? Pilot je nadřazen autopilotu ne? Přijde mi divné když měli "tolik" času a už to měli i srovnané že šli zas do spiráli. Vim že vidí prd ale i dle výškoměru nebo tý bublinky by měli vědět jaká je poloha horizontu atd
Myslím si,že výškoměr je moc nezajímal,pokud nemá letoun pod kontrolou,tak s výškou nic neudělá.Navíc je pravděpodobné,že výškoměr a rychloměr přestal fungovat kvůli nestandartní poloze-dostali se přes 45° bočního klopení,když mladý držel knipl a nepoštěl ho,maximální boční náklon u A310 staré generace byl tuším 38°,čímž už se zkreslují hodnoty na čidlech,takže by to měl palubní počítač vyhodnotit jako chybu a automaticky odpojit obrazovky,kvůli tomu,aby se pilot
neřídil chybnýma informacema.A ta kulička nefunguje jako vodováha,ale k provedení správné zatáčky,kdy je nutné udržet kuličku mezi ryskama.Jinak se jde do vývrtky.
Jasný, já myslel jako pro orientaci že by věděl jestli stoupá klesá a jak rychle. jelikož před tim než to prudce zvedl letěl rovně a byl i dost vysoko tak to neměl dle rychlosti přehánět a spíš to tam stabilizovat a pak vystoupat. No masakr stejně no. Věřím že být tam my dva takje vytahnem v pohodě : D
radarovy vyskomer pri bocnom naklone 45 je uz davno vypnuty, posadka ma ale k dispozicii stale udaj z barometrickeho vyskomeru. Ale jasne vyska je irelevantna, ked nemas rychlost a ides k zemi v deep stalle bez prudnic.
paráda, díky za vysvětlení,aspoň teď nemusím koumat letecké katastrofy. Jen připomenu že roll je klonění (proto náklon), klopení je pitch.
pokud se nemýlím, tak radiovýškoměr je taky sepnut až od určité výšky nad zemí (2500ft?) a paprsek by měl směřovat přímo pod letadlo
Tak ti byli tak akorát za pět minut u Tesca
Tak to teda byla dobrá horská dráha fuuj
To jako fakt? Moc toho o letadlech nevím, ale čtu, že tady se posralo, co mohlo, i když na 99% nemělo..... Pffff, malej, tomu v dané chvíli asi bylo jedno, že dou do sraček, možná to bral, jako, že jupíííí, ale co ti ostatní? No dík teda...
  • LUF
  • 07.01.2019 19:03
Posrali to piloti, že nerozuměli letadlu, které řídili a jejich nadřízení, že to dopustili.